Oliver Vogels M.A.
Email: oliver.vogelsuni-koeln.de
Project membership
VolkswagenStiftung: Indigenes Wissen und Archäoinformatik
Dissertation subject
Rock Art and Landscape: GIS based analyses of prehistoric rock art sites in the Daureb (Brandberg) massif (Namibia)
CV
Seit 2013
Promotion am Institut für Ur- und Frühgeschichte der Universität zu Köln
2010
Masterabschluss am Institut für Ur- und Frühgeschichte der Universität zu Köln
Monographs and Contributions
2021
T. Lenssen-Erz, E. Fäder, O. Vogels, B. Mathiak, Scenic narratives of humans and animals in Namibian rock art – a methodological restart with data mining. In: Davidson, I., Nowell, A. (Hrsg.), Making Scenes: Global Perspectives on Scenes in Rock Art (New York 2021).
2018
T: Lenssen-Erz, O. Vogels, E. Fäder, Die „Kölner Schule“: Felsbildforschung am Kölner Institut für Ur- Und Frühgeschichte. In: J. Richter (Hrsg.), 111 Jahre Prähistorische Archäologie in Köln. Kölner Studien zur Prähistorischen Archäologie 9 (2018 Rahden/Westf.) 319–329. Download
2017
T. Lenssen-Erz, O.Vogels, Eine Musiklektion vom Daureb (Brandberg): Musibkögen in der Felskunst Namibias und des südlichen Afrika. In: N. Rupp, G. Beck, G. Franke, K. P. Wendt (Hrsg.), Winds of change: Archaeological contributions in honour of Peter Breunig. Frankfurter Archäologische Schriften 35 (Bonn 2017) 61–72.
2016
O. Vogels, T. Lenssen-Erz, Musical bows in southern Arican rock art: music-archaeological and ethnohistorical observations. In: M. Gutierrez, E. Honoré, (Hrsg.) L'art rupestre d'Afrique: Actes du congrès – Paris le 15-16-17 janvier 2014. Centre Panthéon & musée du quai Branly (Nanterre 2016) 217–231.
2014
J. Richter, I. Gjipali, Th. Hauck, R. Ruka, O. Vogels, A. Metalla, The Early Prehistory of Albania: First results of the ”German-Albanian Palaeolithic“ (GAP) programme. In: L. Përzhita, I. Gjipali, G. Hoxha, B. Muka (Hrsg.), Proceedings of the International Congress of Albanian Archaeological Studies (Tiranë 2014) 65–82. Download
2012
O. Vogels, Rock Art as Musical Artefact: Prehistoric Representations of Musical Bows in Southern Africa. In: R.Eichmann, F. Jianjun and L.-C. Koch (Hrsg.) Studien zur Musikarchäologie VIII (Rahden/Westf. 2012) 177–194. Download
O. Vogels, Musikbogenspieler-Darstellungen in der Felskunst am Brandberg/Daureb – Über schriftlose Medien einer prähistorsichen Kultur in Namibia. In: Media: Material Conditions and Cultural Practice. Exzellenzcluster-Initiative der Universität zu Köln (accepted)
2009
O. Vogels, Musikethnologische Untersuchungen urgeschichtlicher Musikbogenspieler-Darstellungen in der Felskunst am Brandberg/Daureb (Namibia) – Ein Beitrag zur südwestafrikansichen Musikgeschichtsschreibung. Unpubl. Magisterarbeit, Universität zu Köln 2009.
Articles
2021
I. Schmidt, J. Hilpert, I. Kretschmer, R. Peters, M. Broich, S. Schiesberg, O. Vogels, K. P. Wendt, A. Zimmermann, A. Maier, Approaching prehistoric demography: proxies, scales and scope of the Cologne Protocol in European contexts. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences 376, 2021, 20190714. https://doi.org/10.1098/rstb.2019.0714
O. Vogels, E. Fäder, T. Lenssen-Erz, A matter of diversity? Identifying past hunter-gatherer aggregation camps through data driven analyses of rock art sites. Quaternary International 572, 2021, 151–165. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.quaint.2020.05.057
2018
T: Lenssen-Erz, O. Vogels, E. Fäder, Die „Kölner Schule“: Felsbildforschung am Kölner Institut für Ur- Und Frühgeschichte. In: J. Richter (Hrsg.), 111 Jahre Prähistorische Archäologie in Köln. Kölner Studien zur Prähistorischen Archäologie 9 (2018 Rahden/Westf.) 319–329. Download
2017
O. Vogels, T. Lenssen-Erz, Beyond Individual Pleasure and rituality: social aspects of the musical bow in southern Africa's rock art. Rockt Art Research 34, , 2017, 9–24. Download
2016
Th. Hauck, J. Rethemeyer, P. Rentzel, P. Schulte, St. Heinze, A. Ringer, J. Richter, W. Chu, F. Lehmkuhl, O. Vogels, Neanderthals or Early Modern Humans? A revised 14C chronology and geoarchaeological study of the Szeletian sequence in Szeleta Cave (Kom. Borsod-Abaúj-Zemplén) in Hungary. Archäologisches Korrespondenzblatt 46, 2016, 271–290. Download
2015
Th. Hauck, R. Ruka, I. Gjipali, J. Richter, O. Vogels, Recent discoveries of Aurignacian and Epigravettian sites in Albania. Journal of Field Archaeology 41, 2, 148–161. doi:10.1080/00934690.2016.1156463
O. Vogels, Musikbogenspieler in der prähistorischen Felskunst am Daureb/Brandberg in Namibia. Die Tonkunst 4/2015, 2015, 425–429.
2012
J. Alvermann, O. Vogels, Das Römisch-Germanische Museum. Eine Grande Dame in neuem Glanz. Null22eins Kölner Kulturen Magazin 3, Frühling 2012, 40–42.